Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 22

Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23

Warning: getimagesize(poze/41-) [function.getimagesize]: failed to open stream: No such file or directory in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23
Casa cu arcade...
office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr.4, august 2013


Mallorca – paradisul plajelor !
Tămăduiri din „Perla Moldovei”
Casa cu arcade...

Casa cu arcade...

...Este denumirea mai veche (alături de „Casa Sfântului Ierarh Dosoftei”) a Casei lui Dosoftei din Iași. Casa cu cinci arcade, care ar fi aparținut, după unii istorici, mitropolitului cărturar Dosoftei Barilă, ce a înființat prima tiparniță din Moldova (aici s-au tipărit Dumnezeiasca Liturghie -1683, Parimiile preste an – 1683, Psaltirea de-nțeles – 1680, Viața și petrecerea Sfinților - 1686), este situată în centrul orașului (în cea mai veche parte a orașului cu iz domnesc), între Palatul Culturii și Biserica „Sf. Nicolae Domnesc”. Mitropolitul și cărturarul Dosoftei Barilă a fost canonizat în 2005 pentru viața sa evlavioasă și pilduitoare pentru credincioși, pentru tâlcuirea cuvântului lui Dumnezeu. Statuia mitropolitului, realizată ca un semn al recunoștinței, se află în fața monumentului.

 

Construcția datează din a doua jumătate a secolului XVII. Din 1970 s-a deschis aici secția de Literatură Veche a Muzeului Literaturii Române din Iași. Muzeul adăpostește obiecte unicat din vremea artei miniaturale, cum ar fi manuscrise și cărți vechi (printre care o copie a unui Pateric), Liturghierul tipărit de Macarie (prima tipăritură de pe teritoriul nostru), Cazania mitropolitului Varlaam Moțoc, Evanghelia din 1682, Hronograful care a aparținut lui Mihai Eminescu, icoane vechi din secolele XVI-XVIII și multe altele. Toate aceste documente rare aduc la lumină strădania celor care au ales să înnobileze statutul limbii române încă din vremuri de restriște.

 

Arhitectura casei este deosebită: are o formă cubică, sprijinită, într-o parte, pe coloane de piatră. Pridvorul deschis și interiorul casei sunt spațioase, camerele fiind etajate, câte două pe nivel; ferestrele, arcuite și dreptunghiulare, sunt de mici dimensiuni.

 

Adevărată mărturie în piatră (simbolul continuității) a unei lumi de mult apuse (dar niciodată uitate), lăcașul Sfântului Ierarh Dosoftei se înscrie cu vrednicie în rândul operelor de artă românești. Iașul câștigă, astfel, în frumusețe și trăinicie.

 

Maria – Luisa Ţuculeanu