Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 22

Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23

Warning: getimagesize(poze/236-) [function.getimagesize]: failed to open stream: No such file or directory in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23
Interviul lunii: Jenő Mihály Bartos
office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 27, Septembrie 2015


De toamnă…
Interviul lunii: Jenő Mihály Bartos
Evaluarea anuală a stării de sănătate - o necesitate
CryoSculpt – criolipoliza, soluţia nechirurgicală de remodelare corporală
Terapia Vojta pentru adulţi
Porţia de sănătate: Strugurii
Munca dăunează sănătǎţii
Delicii şi scofeturi: Cocktail de piersici
Destinaţie culinarǎ: Club 20 Bamboo
Măgura Ocnei, mănăstirea din cer
Prima Şcoalǎ Românească
Viena în sărbătoare
Muzeul Apelor din Fǎlticeni
File de ierbar: Mireas(m)a nopţilor de vară
Locuri de poveste: La Neamţ, în tihna creaţiei
La Izvor…
Palatul Suţu

Interviul lunii: Jenő Mihály Bartos

Artist vizual, prof. univ. dr. la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași


1. Ce teme abordaţi de cele mai multe ori în conturarea unui demers artistic? Dincolo de acest aspect, există un gen anume care vă defineşte  personalitatea creatoare sau o zonă de inspiraţie care să fie la temelia compoziţiilor personale şi să îşi impună amprenta în chip nemijlocit asupra acestora?
După ani de căutări, treptat au apărut răspunsurile, lucrurile s-au decantat, astfel că acum pot răspunde la aceste întrebări: temele nu au fost propuse după vreun proiect, acestea au venit de la sine, potrivit unui „program sensibil” al inconştientului sau conform unui „instinct raţional”. În acest mod, m-au preocupat subiectele care tratau aspectele vizualului aflate dincolo de aparenţe, aspecte meditative indicând zone ale metafizicului. Aşa am (re)descoperit Arta Sacră, o artă care nu este ilustrarea vreunei religii sau mitologii, ci căutarea sensului ascuns al existenţei, al Absolutului. 
2. Care este lucrarea dumneavoastra de suflet, care vă reprezintă în mod plenar crezul artistic?
La această întrebare nu se poate răspunde, întrucât nu există o singură lucrare care să cuprindă toate întrebările şi răspunsurile, pentru că idealul are mai mult de „o mie de feţe”. Totuşi, aş vrea să cred că tabloul „Iluminare” (up. 120x100cm, 2013) exprimă câte puţin din lucrurile imaginate despre sacralitate....
3. Arta zilelor noastre - în general - şi Artele Vizuale - în special - sunt caracterizate de o anumită diversitate de contradicţii şi alterităţi la nivel de identitate şi concept. Cum apreciaţi Artele Vizuale astăzi? În ce tipar s-ar încadra sau, viceversa, care ar fi coordonatele create de acest domeniu sincretic, în aşa fel încât să devină o componentă specifică şi o constantă a vieţii cotidiene?
Trăind într-o perioadă „zgomotoasă” a istoriei culturii, când categoriile estetice ale urâtului şi ale banalităţii au fost/sunt puse alături de categoriile consacrate de istoria artei, este greu de remarcat acele elemente care reprezintă adevărata „forţă motrice” a epocii noastre. Ca atare, Artele Vizuale contemporane parcurg o etapă specială, iar importanţa sau originalitatea epocii noastre rămân obiectul de studiu al viitorului.
4. Care ar fi cuvântul cheie, sensul definitoriu pentru creaţia dumneavoastră? În acelasi context, vă adresăm o altă întrebare: consideraţi că există o tendinţă artistică ale cărei principii să se plieze armonios pe opera dumneavoastră?
În limitele modestiei profesionale: mereu am căutat calea „meditativă”, bazată pe căutările şi soluţiile personale, neacceptând oferta vreunei mişcări sau curent modernist sau contemporan. Astfel, am rămas adeptul unei viziuni figurativ-simbolice, variantă larg accesibilă diverselor perioade ale istoriei artei, deci, și prezentului. 
5. Dacă ar fi să vă gândiţi la o epocă artistică din istoria artei, a cărei sensibilitate creatoare vi se potriveşte cel mai bine, ce perioadă aţi alege?
Dificilă întrebare, la care am un răspuns simplu şi relevant: Arta Rupestră, căci această artă a durat secole şi milenii, pictură care comunică şi astăzi la cote estetice maxime... 
Interviu realizat de Luisa Ţuculeanu

 

1. Ce teme abordaţi de cele mai multe ori în conturarea unui demers artistic? Dincolo de acest aspect, există un gen anume care vă defineşte  personalitatea creatoare sau o zonă de inspiraţie care să fie la temelia compoziţiilor personale şi să îşi impună amprenta în chip nemijlocit asupra acestora?


După ani de căutări, treptat au apărut răspunsurile, lucrurile s-au decantat, astfel că acum pot răspunde la aceste întrebări: temele nu au fost propuse după vreun proiect, acestea au venit de la sine, potrivit unui „program sensibil” al inconştientului sau conform unui „instinct raţional”. În acest mod, m-au preocupat subiectele care tratau aspectele vizualului aflate dincolo de aparenţe, aspecte meditative indicând zone ale metafizicului. Aşa am (re)descoperit Arta Sacră, o artă care nu este ilustrarea vreunei religii sau mitologii, ci căutarea sensului ascuns al existenţei, al Absolutului. 



2. Care este lucrarea dumneavoastra de suflet, care vă reprezintă în mod plenar crezul artistic?


La această întrebare nu se poate răspunde, întrucât nu există o singură lucrare care să cuprindă toate întrebările şi răspunsurile, pentru că idealul are mai mult de „o mie de feţe”. Totuşi, aş vrea să cred că tabloul „Iluminare” (up. 120x100cm, 2013) exprimă câte puţin din lucrurile imaginate despre sacralitate....




3. Arta zilelor noastre - în general - şi Artele Vizuale - în special - sunt caracterizate de o anumită diversitate de contradicţii şi alterităţi la nivel de identitate şi concept. Cum apreciaţi Artele Vizuale astăzi? În ce tipar s-ar încadra sau, viceversa, care ar fi coordonatele create de acest domeniu sincretic, în aşa fel încât să devină o componentă specifică şi o constantă a vieţii cotidiene?

 


Trăind într-o perioadă „zgomotoasă” a istoriei culturii, când categoriile estetice ale urâtului şi ale banalităţii au fost/sunt puse alături de categoriile consacrate de istoria artei, este greu de remarcat acele elemente care reprezintă adevărata „forţă motrice” a epocii noastre. Ca atare, Artele Vizuale contemporane parcurg o etapă specială, iar importanţa sau originalitatea epocii noastre rămân obiectul de studiu al viitorului.



4. Care ar fi cuvântul cheie, sensul definitoriu pentru creaţia dumneavoastră? În acelasi context, vă adresăm o altă întrebare: consideraţi că există o tendinţă artistică ale cărei principii să se plieze armonios pe opera dumneavoastră?


În limitele modestiei profesionale: mereu am căutat calea „meditativă”, bazată pe căutările şi soluţiile personale, neacceptând oferta vreunei mişcări sau curent modernist sau contemporan. Astfel, am rămas adeptul unei viziuni figurativ-simbolice, variantă larg accesibilă diverselor perioade ale istoriei artei, deci, și prezentului. 

 

 


5. Dacă ar fi să vă gândiţi la o epocă artistică din istoria artei, a cărei sensibilitate creatoare vi se potriveşte cel mai bine, ce perioadă aţi alege?


Dificilă întrebare, la care am un răspuns simplu şi relevant: Arta Rupestră, căci această artă a durat secole şi milenii, pictură care comunică şi astăzi la cote estetice maxime... 


Interviu realizat de Luisa Ţuculeanu