Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 22

Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23

Warning: getimagesize(poze/163-) [function.getimagesize]: failed to open stream: No such file or directory in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23
Interviul lunii: Zamfira Bîrzu
office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 21, Martie 2015


Ȋn primăvară…
Interviul lunii: Zamfira Bîrzu
Vertijul neurologic
Beneficiile evaluǎrii stǎrii de sǎnǎtate pentru angajaţi şi companii
Prima consultaţie de fertilitate
Biserica Bărboi
Tezaurul etnografic din Rǎdǎuţi
Frumuseţi de lângǎ noi: Cheile Bicazului
Barcelona - “Formula 1 Gran Premio De España 2015”

Interviul lunii: Zamfira Bîrzu

Artist vizual, conf. dr. la Universitatea de Arte “George Enescu” din Iaşi


 

1. Cum aţi ales calea picturii? A fost  imboldul unei necesitǎţi interioare sau a fost o alegere determinatǎ de înrâurirea unui mentor?
Pictez de când mǎ ştiu. Pictam oriunde. Peisaje, oameni, locuri. Toţi colegii mǎ rugau sǎ-i ajut sǎ-şi facǎ temele la desen primite la şcoalǎ. Întamplarea facu ca într-o bunǎ  zi o bunǎ prietenǎ de familiei, învǎţǎtoare din Calafindeşti, sǎ-mi sfǎtuiascǎ pǎrinţii de a mǎ trimite la studii de specialitate la Suceava. Aici am ajuns în clasa a 7-a la şcoala generalǎ numarul 1, dupǎ care am avut un mers firesc - Liceul de artǎ Octav Bancilǎ din Iaşi şi Universitatea de Arte Frumoase din Iaşi.
2. Care este lucrarea dumneavoastrǎ de suflet, cea care vǎ reprezintǎ întru totul crezul artistic şi vǎ defineşte, în acelaşi timp, sensibilitatea creatoare? Ce cuvânt vǎ zugrǎveşte cel mai bine pictura?
Lucrarea preferatǎ se numeşte Beţia Dragostei şi face parte din seria obiect. Butoiul va fi atacat din toate unghiurile cu scene erotice într-un timp etern, înainte de revărsarea spațiului (începutul și sfârșitul sunt într-o continuă succesiune). Dacă privim prin el, descoperim o altă perspectivă a reprezentărilor ludice, interiorul are aceeași importanță cu exteriorul, cele două planuri comunică. Nevoia de a sparge butoiul, de a vedea prin el a fost esențială pentru a putea orienta destinația finală a sa și în altă direcție (îmbinarea dragostei cu vinul). Beția dragostei este o beție mistică, rituală, nemuritoare, înalțatoare, halucinantă.
3. Care credeţi cǎ este locul artistului plastic în societatea de astǎzi, dat fiind faptul cǎ trǎsǎturile consumerismului se regǎsesc în multe domenii de activitate, iar arta modernǎ şi contemporanǎ reprezintǎ un lung şir de cǎutǎri şi transformari la nivel de concept şi tehnici de redare? 
Rolul artistului plastic în societate este acela de echilibrare între emoţional şi raţional, între material şi spiritual. Are rolul de transcendere.
4. Un spaţiu al cunoaşterii de sine, mai mult în sens proiectiv decât topografic, de inspiraţie mirificǎ pentru artişti precum Tonitza, Ghiaţǎ, Pallady, a fost dintotdeauna Balcicul.  Extrapolând, care este universul personal al pictorului Zamfira Bîrzu?
Universul personal, într-un demers figurativ, aparţine unei perceperi senzoriale atemporale ce poate transfigura umanul. Într-un punct de intersectare a celor două lumi – cea a sacrului şi cea a profanului se află povara mitologiilor primordiale, convertite în morfologii umane. Teritoriul de acţiune pe care mă aflu se vrea a fi cel al sensibilităţii şi al echilibrului. Lirica de care încerc să mă apropii prin lucrările mele are trimiteri la forma corporală, cât şi la triumful spiritului asupra materiei, urmărind un ideal de armonie unde pulsează viaţa. Arhetipul formelor este întotdeauna prioritară în subconştient într-o restructurare aparent iraţională, într-o obsedantă preferinţă pentru armonie, ridicată la rang de principiu. Aşa cum am simţit-o în demersul artistic realitatea recompusă este o formă de comunicare transmisă prin tensiuni interioare articulate de predispoziţia personală pentru a recupera valorile contextualizate ale corpului uman şi a le transforma în magie. Reprezentările pe care încerc să le creez se află într-o balanţă, o perpetuă oscilaţie între gestual şi elaborat, între figurativ şi abstract, între lumea realităţii imediat trăite şi cea a imaginarului simţit ce se completează reciproc. Această oscilaţie este de fapt o căutare de sine pentru a descoperi miracolul vieţii în haosul universal.
Interviu realizat de Luisa Ţuculeanu

1. Cum aţi ales calea picturii? A fost  imboldul unei necesitǎţi interioare sau a fost o alegere determinatǎ de înrâurirea unui mentor?

 
Pictez de când mǎ ştiu. Pictam oriunde. Peisaje, oameni, locuri. Toţi colegii mǎ rugau sǎ-i ajut sǎ-şi facǎ temele la desen primite la şcoalǎ. Întamplarea facu ca într-o bunǎ  zi o bunǎ prietenǎ de familiei, învǎţǎtoare din Calafindeşti, sǎ-mi sfǎtuiascǎ pǎrinţii de a mǎ trimite la studii de specialitate la Suceava. Aici am ajuns în clasa a 7-a la şcoala generalǎ numarul 1, dupǎ care am avut un mers firesc - Liceul de artǎ Octav Bancilǎ din Iaşi şi Universitatea de Arte Frumoase din Iaşi.

 

                                    Rose

 

2. Care este lucrarea dumneavoastrǎ de suflet, cea care vǎ reprezintǎ întru totul crezul artistic şi vǎ defineşte, în acelaşi timp, sensibilitatea creatoare? Ce cuvânt vǎ zugrǎveşte cel mai bine pictura?


Lucrarea preferatǎ se numeşte Beţia Dragostei şi face parte din seria obiect. Butoiul va fi atacat din toate unghiurile cu scene erotice într-un timp etern, înainte de revărsarea spațiului (începutul și sfârșitul sunt într-o continuă succesiune). Dacă privim prin el, descoperim o altă perspectivă a reprezentărilor ludice, interiorul are aceeași importanță cu exteriorul, cele două planuri comunică. Nevoia de a sparge butoiul, de a vedea prin el a fost esențială pentru a putea orienta destinația finală a sa și în altă direcție (îmbinarea dragostei cu vinul). Beția dragostei este o beție mistică, rituală, nemuritoare, înalțatoare, halucinantă.


                                 Beţia Dragostei 

 

3. Care credeţi cǎ este locul artistului plastic în societatea de astǎzi, dat fiind faptul cǎ trǎsǎturile consumerismului se regǎsesc în multe domenii de activitate, iar arta modernǎ şi contemporanǎ reprezintǎ un lung şir de cǎutǎri şi transformari la nivel de concept şi tehnici de redare? 


Rolul artistului plastic în societate este acela de echilibrare între emoţional şi raţional, între material şi spiritual. Are rolul de transcendere.

                                   Nud

 

4. Un spaţiu al cunoaşterii de sine, mai mult în sens proiectiv decât topografic, de inspiraţie mirificǎ pentru artişti precum Tonitza, Ghiaţǎ, Pallady, a fost dintotdeauna Balcicul.  Extrapolând, care este universul personal al pictorului Zamfira Bîrzu?

Universul personal, într-un demers figurativ, aparţine unei perceperi senzoriale atemporale ce poate transfigura umanul. Într-un punct de intersectare a celor două lumi – cea a sacrului şi cea a profanului se află povara mitologiilor primordiale, convertite în morfologii umane. Teritoriul de acţiune pe care mă aflu se vrea a fi cel al sensibilităţii şi al echilibrului. Lirica de care încerc să mă apropii prin lucrările mele are trimiteri la forma corporală, cât şi la triumful spiritului asupra materiei, urmărind un ideal de armonie unde pulsează viaţa. Arhetipul formelor este întotdeauna prioritară în subconştient într-o restructurare aparent iraţională, într-o obsedantă preferinţă pentru armonie, ridicată la rang de principiu. Aşa cum am simţit-o în demersul artistic realitatea recompusă este o formă de comunicare transmisă prin tensiuni interioare articulate de predispoziţia personală pentru a recupera valorile contextualizate ale corpului uman şi a le transforma în magie. Reprezentările pe care încerc să le creez se află într-o balanţă, o perpetuă oscilaţie între gestual şi elaborat, între figurativ şi abstract, între lumea realităţii imediat trăite şi cea a imaginarului simţit ce se completează reciproc. Această oscilaţie este de fapt o căutare de sine pentru a descoperi miracolul vieţii în haosul universal.


Interviu realizat de Luisa Ţuculeanu