office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 29, Noiembrie 2015


Când sufletul e plin
Interviul lunii: Iulian Boia
Tiroida - glandă „de îngrășare” sau „de slăbire”?
Litiaza biliară
Porţia de sănătate: gutuile
Locuri de poveste: Legendă în Munţii Nemirei
Delicii şi scofeturi: brioşe cu dovleac
O bijuterie în piatră
Muzeul Cezar Petrescu
Frumuseţi de lângǎ noi: Cheile Tǎtarului

Porţia de sănătate: gutuile

 

Toamna s-a instalat deja, dar virozele respiratorii le putem ţine la distanţă cu un nou aliat: gutuile. Nu doar că ne feresc de răceli, dar previn anemia şi stimulează pofta de mâncare. Dar, să vedem de aceste fructe mai sunt numite şi “merele de aur”:
* O gutuie pe zi, previne inflamaţiile gâtului, iar seminţele măcinate au un efect calmant extraordinar în caz de tuse şi bronşită. Mai mult, 100 g de gutui oferă 37% din doza zilnică recomandată de vitamina C.
* Infuzia de coji şi frunze, în combinaţie cu mierea de albine, calmează tusea, înlătură răguşeala şi eliberează căile respiratorii.
* Pentu angină se recomandă pulpa rasă de la o gutuie, lăsată la infuzat în apă fierbinte; se poate bea sau se poate face gargară.
* Conţinutul bogat de tanin şi pectină are efect astringent asupra mucoasei gastro-intestinale, cu un efect deosebit de eficient în tratarea diareei şi dizenteriei. Datorită fibrelor, gutuile asigură tranzitul intestinal, fiind astfel benefice şi în caz de constipaţie.
* Greţurile, stările de vomă şi salivaţia abundentă sunt combătute cu suces cu o singură felie. Mestecată încet, după masă, are capacitatea de a împrospăta respiraţia.
* Fiind acide, gutuile neutralizează grǎsimile, fiind recomadate şi în curele de slăbire.
* Rezultatele cercetărilor efectuate de oamenii de ştiinţă plasează gutuia pe locul doi (după rodie) în topul celor mai puternice arme în lupta cu radicalii liberi şi, implicit, cu îmbătrânirea prematură.
În loc de concluzii, aş spune că cine nu a simţit mirosul gutuilor coapte pe vatra bunicilor, nu a cunoscut gustul adevărat al copilăriei...

Toamna s-a instalat deja, dar virozele respiratorii le putem ţine la distanţă cu un nou aliat: gutuile. Nu doar că ne feresc de răceli, dar previn anemia şi stimulează pofta de mâncare. Dar, să vedem de aceste fructe mai sunt numite şi “merele de aur”:

 


* O gutuie pe zi, previne inflamaţiile gâtului, iar seminţele măcinate au un efect calmant extraordinar în caz de tuse şi bronşită. Mai mult, 100 g de gutui oferă 37% din doza zilnică recomandată de vitamina C.

 

* Infuzia de coji şi frunze, în combinaţie cu mierea de albine, calmează tusea, înlătură răguşeala şi eliberează căile respiratorii.

 

* Pentu angină se recomandă pulpa rasă de la o gutuie, lăsată la infuzat în apă fierbinte; se poate bea sau se poate face gargară.

 

* Conţinutul bogat de tanin şi pectină are efect astringent asupra mucoasei gastro-intestinale, cu un efect deosebit de eficient în tratarea diareei şi dizenteriei. Datorită fibrelor, gutuile asigură tranzitul intestinal, fiind astfel benefice şi în caz de constipaţie.

 

* Greţurile, stările de vomă şi salivaţia abundentă sunt combătute cu suces cu o singură felie. Mestecată încet, după masă, are capacitatea de a împrospăta respiraţia.

 

* Fiind acide, gutuile neutralizează grǎsimile, fiind recomadate şi în curele de slăbire.

 

* Rezultatele cercetărilor efectuate de oamenii de ştiinţă plasează gutuia pe locul doi (după rodie) în topul celor mai puternice arme în lupta cu radicalii liberi şi, implicit, cu îmbătrânirea prematură.

 

În loc de concluzii, aş spune că cine nu a simţit mirosul gutuilor coapte pe vatra bunicilor, nu a cunoscut gustul adevărat al copilăriei...