Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 22

Notice: Undefined offset: 0 in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23

Warning: getimagesize(poze/246-) [function.getimagesize]: failed to open stream: No such file or directory in /home/brancher/public_html/articol.php on line 23
Viena în sărbătoare
office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 27, Septembrie 2015


De toamnă…
Interviul lunii: Jenő Mihály Bartos
Evaluarea anuală a stării de sănătate - o necesitate
CryoSculpt – criolipoliza, soluţia nechirurgicală de remodelare corporală
Terapia Vojta pentru adulţi
Porţia de sănătate: Strugurii
Munca dăunează sănătǎţii
Delicii şi scofeturi: Cocktail de piersici
Destinaţie culinarǎ: Club 20 Bamboo
Măgura Ocnei, mănăstirea din cer
Prima Şcoalǎ Românească
Viena în sărbătoare
Muzeul Apelor din Fǎlticeni
File de ierbar: Mireas(m)a nopţilor de vară
Locuri de poveste: La Neamţ, în tihna creaţiei
La Izvor…
Palatul Suţu

Viena în sărbătoare

 

Septembrie este o lună bogată, de sărbătoare pentru Viena, oraşul artelor. Muzeul Albertina găzduieşte o diversitate de expoziţii de artă modernă şi contemporană, alături de care turistul însetat de frumos şi dornic de popasuri culturale poate să admire şi colecţii ce se găsesc pe simezele muzeului în permanenţă. Printre artiştii care se află mereu acolo, prin opera lor (cuprinsă în 500 de lucrări), se numără impresioniştii Monet (autorul nuferilor picturali), Renoir şi avangardistul Degas, care îşi permitea lejeritatea de a decupa mai toate cadrele precum un aparat de fotografiat, cât şi reprezentanţi ai pointilismului sau fauvismului (Maurice de Vlaminck), până la cubişti de talia lui Picasso, Braque etc. Este de menţionat aici pictorul rus Alexei von Jawlensky, de factură expresionistă, cu influenţe din aria fovilor. Tânără cu flori la pălărie este o lucrare de dimensiuni mici, dar de o expresivitate şi sensibilitate remarcabile. Tânăra cu ochi migdalaţi, care îşi ascunde privirea în umbra unui evantai frumos colorat, impresionează prin simplitate (la fel ca şi paleta cromatică din jurul zonei spectrale roşu-verde sau suportul lucrării) şi delicateţe.  Opere de o inestimabilă valoare se desfăşoară într-un dans ameţitor de culori, care descriu peisaje desprinse dintr-o lume unde totul este posibil: umbrele sunt colorate în violet, depărtările sunt zugrăvite printr-o imensitate de puncte mici şi delicate, pastelate, care creează un tot uniform odată ce priveşti de la distanţă întregul tablou, linii drepte şi forme geometrice care cuprind cu exactitatea şi ascuţimea lor elemente naturale ce în alte condiţii nu s-ar preta la o reprezentare atât de diferită de firea lor intrinsecă. Aşadar, pe tărâmul artelor, la Albertina pictorii aduc la viaţă expresivităţi nebănuite. De exemplu, spaţiul obişnuit este invadat de o multitudine de posibilităţi şi strategii artistice, aspect pe deplin ilustrat de expoziţia Drawing Now: 2015, ce poate fi vizitată până la data de 20 septembrie. Desenul contemporan îmbracă diferite forme şi se exprimă în diverse modalităţi, pe alte suporturi decât hârtia. De pildă, pereţii, tavanele, spaţiul înconjurător. Pornind de la abstract către figurativ, de la miniatural către monumental, desenul capătă accente grafice care se materializează şi în instalaţii metalice uşoare, care aparent urmează linia clasică şi imită foarte bine urmele desenate, doar că în format 3D.  Muzeul în sine este pus la dispoziţia artistului, astfel că Rainer Prohaska întinde panglici orange de-a lungul complexului arhitectural, pentru un efect grafic ce sugerează depăşirea unor tipare prestabilite. Proiectul Drawing an Orange Line cuprinde, în acest fel, până şi spaţiul oraşului, expus, de asemenea, privitorului, fie el turist sau localnic. 
O altă expoziţie care va putea fi vizitată luna aceasta, doar până la data de 6, este bazată pe tema artei abstracte din Austria, mai precis arta anilor ’60, până în zilele noastre. Colecţia prezintă aproximativ 130 de lucrări (multe dintre ele fiind recent achiziţionate), semnate de Josef Mikl, Hans Staudacher sau Gunter Damisch. Lucrări abstracte novatoare în ceea ce priveşte culoarea şi materia aparţin unor artişti precum Erwin Bohatsch, Hubert Scheibl ori Herbert Brandl. Majoritatea compoziţiilor sunt de mari dimensiuni şi se remarcă prin folosirea în mod pregnant a materiei picturale drept centru de interes al lucrării, efecte de dripping în maniera abstract-expresionistă a  pictorului american Jackson Pollock (cunoscut cu precădere în anii 50’), tuşe pronunţate, folosite la scară largă, pe un fond neutru sau redarea din perspectivă artistică, înşelător simplistă, a două zone în culori pure, strălucitoare, ce par a fi suprapuse (Herbert Brandl, Roşu/Albastru, 1999).
Periplul muzeelor din Viena nu poate fi încheiat fără o plimbare cu trăsura pe străzile cu iz imperial şi amintiri despre Habsburgi. Visătorii îşi vor imagina, poate, silueta distinsă, cu talie de viespe, a împărătesei mult admirate Sissi, alături de împărat, într-una din plimbările lor în afara palatului, cu una din caleştile regale, somptuos împodobite.
Luisa Ţuculeanu

 

Septembrie este o lună bogată, de sărbătoare pentru Viena, oraşul artelor. Muzeul Albertina găzduieşte o diversitate de expoziţii de artă modernă şi contemporană, alături de care turistul însetat de frumos şi dornic de popasuri culturale poate să admire şi colecţii ce se găsesc pe simezele muzeului în permanenţă. Printre artiştii care se află mereu acolo, prin opera lor (cuprinsă în 500 de lucrări), se numără impresioniştii Monet (autorul nuferilor picturali), Renoir şi avangardistul Degas, care îşi permitea lejeritatea de a decupa mai toate cadrele precum un aparat de fotografiat, cât şi reprezentanţi ai pointilismului sau fauvismului (Maurice de Vlaminck), până la cubişti de talia lui Picasso, Braque etc. Este de menţionat aici pictorul rus Alexei von Jawlensky, de factură expresionistă, cu influenţe din aria fovilor. Tânără cu flori la pălărie este o lucrare de dimensiuni mici, dar de o expresivitate şi sensibilitate remarcabile. Tânăra cu ochi migdalaţi, care îşi ascunde privirea în umbra unui evantai frumos colorat, impresionează prin simplitate (la fel ca şi paleta cromatică din jurul zonei spectrale roşu-verde sau suportul lucrării) şi delicateţe.  Opere de o inestimabilă valoare se desfăşoară într-un dans ameţitor de culori, care descriu peisaje desprinse dintr-o lume unde totul este posibil: umbrele sunt colorate în violet, depărtările sunt zugrăvite printr-o imensitate de puncte mici şi delicate, pastelate, care creează un tot uniform odată ce priveşti de la distanţă întregul tablou, linii drepte şi forme geometrice care cuprind cu exactitatea şi ascuţimea lor elemente naturale ce în alte condiţii nu s-ar preta la o reprezentare atât de diferită de firea lor intrinsecă. Aşadar, pe tărâmul artelor, la Albertina pictorii aduc la viaţă expresivităţi nebănuite. De exemplu, spaţiul obişnuit este invadat de o multitudine de posibilităţi şi strategii artistice, aspect pe deplin ilustrat de expoziţia Drawing Now: 2015, ce poate fi vizitată până la data de 20 septembrie. Desenul contemporan îmbracă diferite forme şi se exprimă în diverse modalităţi, pe alte suporturi decât hârtia. De pildă, pereţii, tavanele, spaţiul înconjurător. Pornind de la abstract către figurativ, de la miniatural către monumental, desenul capătă accente grafice care se materializează şi în instalaţii metalice uşoare, care aparent urmează linia clasică şi imită foarte bine urmele desenate, doar că în format 3D.  Muzeul în sine este pus la dispoziţia artistului, astfel că Rainer Prohaska întinde panglici orange de-a lungul complexului arhitectural, pentru un efect grafic ce sugerează depăşirea unor tipare prestabilite. Proiectul Drawing an Orange Line cuprinde, în acest fel, până şi spaţiul oraşului, expus, de asemenea, privitorului, fie el turist sau localnic. 

 

O altă expoziţie care va putea fi vizitată luna aceasta, doar până la data de 6, este bazată pe tema artei abstracte din Austria, mai precis arta anilor ’60, până în zilele noastre. Colecţia prezintă aproximativ 130 de lucrări (multe dintre ele fiind recent achiziţionate), semnate de Josef Mikl, Hans Staudacher sau Gunter Damisch. Lucrări abstracte novatoare în ceea ce priveşte culoarea şi materia aparţin unor artişti precum Erwin Bohatsch, Hubert Scheibl ori Herbert Brandl. Majoritatea compoziţiilor sunt de mari dimensiuni şi se remarcă prin folosirea în mod pregnant a materiei picturale drept centru de interes al lucrării, efecte de dripping în maniera abstract-expresionistă a  pictorului american Jackson Pollock (cunoscut cu precădere în anii 50’), tuşe pronunţate, folosite la scară largă, pe un fond neutru sau redarea din perspectivă artistică, înşelător simplistă, a două zone în culori pure, strălucitoare, ce par a fi suprapuse (Herbert Brandl, Roşu/Albastru, 1999).

 

Periplul muzeelor din Viena nu poate fi încheiat fără o plimbare cu trăsura pe străzile cu iz imperial şi amintiri despre Habsburgi. Visătorii îşi vor imagina, poate, silueta distinsă, cu talie de viespe, a împărătesei mult admirate Sissi, alături de împărat, într-una din plimbările lor în afara palatului, cu una din caleştile regale, somptuos împodobite.

 

Luisa Ţuculeanu