office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 66, ianuarie 2019


Cum să motivezi copilul să citească
Mănăstirea Vlahuţă
Cum preparăm corect unele alimente
Israel: :"Vom oferi într-un an un tratament complet pentru cancer”
Sindromul boala telefonului mobil
Oameni de știință australieni au anunțat că au reușit să oprească răspândirea celulelor canceroase în organism
Obiceiul de a fuma al părinților influențează riscul copiilor de a se îmbolnăvi de leucemie

Cum să motivezi copilul să citească

Autor: Monica Bolocan, psiholog pentru copii şi adolescenţi

www.psiholog-pentru-copii.ro


Într-o lume dominată de gadget-uri, cititul unei cărţi este o activitate din ce în ce mai puţin atractivă nu numai pentru copii. Câţi dintre noi, adulţii, mai apucăm să răsfoim paginile unei cărţi? Cu atât mai mult pentru micuţii noştri lectura este de-a dreptul plictisitoare comparativ cu dinamica vizuală a universului virtual. Iată cum îţi poţi ajuta copilul să (re)câştige iubirea pentru cărţi:


1. Crează-i oportunitatea de a citi prin stabilirea unei rutine zilnice. Orice abilitate se îmbunătăţeşte prin practică, prin exersarea ei în mod consecvent. Copiii acceptă mult mai uşor ideea de a face ceva ce nu le place dacă ştiu dinainte când se va întâmpla şi cât va dura. Predictibilitatea le dă senzaţia de control. Prin urmare, poţi concepe  împreună cu copilul tău un orar zilnic de activităţi, care să includă şi un moment de lectură (altul decât făcutul lecţiilor la Comunicare), pe care să îl afişezi la loc vizibil. Dacă refuză să citească singur, citeşte împreună cu el. Momentul poate fi sub forma unui joc, spre exemplu, tu citeşti cu voce tare şi el urmăreşte cu degetelul pe carte sau tu citeşti un rând, el pe următorul etc.


2. Transformă cititul într-un moment plăcut petrecut împreună, cu mami sau tati. Este important să îl laşi pe el să aleagă cartea sau textul pe care vrea să îl citească, sau îi poţi oferi tu câteva opţiuni din sfera lui de interese (spre exemplu, un text despre maşini dacă este pasionat de acestea). În plus, creează o atmosferă cât mai plăcută, cititul nu înseamnă neapărat să stai pe scaun la birou! Poţi amenaja un “colţ de lectură” pe gustul lui, cu o lampă veselă (cu lumină variabilă) şi un fotoliu fantezie confortabil. Cititul nu trebuie asociat neapărat cu ideea de “a face lecţii” şi de aceea este bine să stabileşti o rutină separată pentru citit. La început, îi ceri să citească cu voce tare, în timp ce tu îl asculţi, apoi va citi în gând şi îţi va povesti ulterior ce a citit. Atmosfera trebuie să fie ceva gen “la gura sobei”. Ai grijă să nu îl critici şi să nu îl intrerupi permanent pentru a-l corecta, nu faceţi lecţii! Evident, nu trebuie să faci o obsesie din a citi, totul trebuie să se întâmple firesc, natural, în ritmul propriu al copilului. Este un moment de relaxare!


3. Este bine să discuţi cu copilul tău despre ce a citit. Roagă-l să îţi povestească cu cuvintele lui despre ce este vorba, ce lucruri noi a aflat. Lămuriţi împreună cuvintele pe care nu le-a înţeles. Şi acest moment poate fi transformat într-un joc, spre exemplu citiţi amândoi aceeaşi poveste, apoi faceţi un concurs: cine povesteşte mai frumos! Aveţi voie chiar să “îmbogăţiţi” povestea sau să vă completaţi unul pe altul în timp ce povestiţi (ca şi cum v-aţi pasa ştafeta). Te asiguri în acest fel că va acorda atenţie conţinutului lecturii, va înţelege şi va memora elementele cheie. Aceste abilităţi sunt extrem de importante în procesul de învăţare!


4. Nu condiţiona cititul nici de răsplată nici de pedeapsă (ex: “dacă citeşti, ai voie pe tabletă, dacă nu, îţi iau tableta”). Aceste metode, deşi aparent eficiente pe termen scurt, nu construiesc motivaţia internă pentru a citi, adică lectura de dragul lecturii. Când răsplata sau pedeapsa vor dispărea, se va duce şi dorinţa de a citi.


5. Ajută-l pe copilul tău să descopere singur beneficiile cititului, să înveţe să se bucure de această activitate. Faptul că ştie mai multe, că îţi poate povesti, ţie sau altcuiva, despre ce a citit, îl va ajuta să aibă o stimă de sine crescută. Poţi folosi orice ocazie, orice moment al zilei pentru a evidenţia avantajele de a citi: mergeţi pe stradă şi citiţi reclamele, sau meniul la restaurant, anunţurile din ziare, subtitrarea unui film, o informaţie interesantă pe internet etc.


6. Oferă propriul tău exemplu citind şi la rândul tău cărţi, interesându-te de cărţi, preţuindu-le, mergând prin librării, răsfoind reviste care te interesează. Copilul trebuie să te vadă cu o carte în mână, bucurându-te de ea, relaxându-te, dacă vrei să fii credibil atunci când îi spui că cititul e important.


7. Este foarte important mesajul pe care îl ataşezi ideii de a citi. Spre exemplu, când îi spui copilului ceva de genul “dacă nu citeşti vei ajunge să…”, ataşez o emoţie negativă acestei activităţi. Adică citim de frică să nu ajungem “de râsul lumii”. La fel, este greşit să-i spun copilului ceva de genul “Nici mie nu mi-a plăcut să citesc, dar ce să fac? Am strâns din dinţi, am mai mâncat şi bătaie şi uite unde am ajuns!”. Cu alte cuvinte, cititul e un chin pe care trebuie să-l rabzi.


Calculatorul şi tableta nu înseamnă doar jocuri, sunt o sursa de informare. Foloseşte-le împreună cu copilul tău pentru a afla ce îl interesează. Învaţă-l să se informeze! Este o abilitate de viaţă extrem de importantă.