office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 61, august 2018


Senzaţie de foame persistentă?
Sindromul de intestin iritabil
Sacroileita
Tumorile benigne cutanate

Senzaţie de foame persistentă?

 

Autor: Mariana Chelariu, nutriţionist

www.marianachelariu.ro


Lipsa saţietăţii şi  un apetit care vă face să mancaţi mai mult decât consumă organismul duce inevitabil la îngrăşare.  Care sunt motivele din spatele unui apetit exagerat?  Unele sunt ocazionale, altele pot fi deja obiceiuri:


  • Mâncaţi prea repede

Obiceiul de a mânca pe fugă, uneori chiar în picioare, eventual cu ochii pe un ecran de telefon, calculator, televizor, nu va duce la saţietate. Creierul are nevoie de 15-20 de minute pentru a percepe senzaţia de saţietate.  Mâncatul încet, savurând fiecare îmbucătură este mult mai satisfăcător, vă  ajută să mâncaţi mai puțin şi este o formă de respect pentru propriul organism.


  • Nu beţi suficientă apă

Multe persoane confundă senzaţia de sete cu cea de foame. Beţi mai întâi un pahar cu apă şi asteptaţi 5 minute. Dacă încă vă este foame, atunci  ar trebui să mâncaţi. Pentru că aţi băut deja un pahar cu apă,  probabil veţi  mânca mai puţin.


  • Mâncaţi frecvent produse dulci

Când consumaţi zahăr sub diverse forme precum făină albă din cornuri, gogoși, covrigi sau alte produse de patiserie şi cofetarie, sucuri acidulate sau fresh-uri, introduceţi brusc foarte mult zahăr în organsim. Veţi obţine energie de scurtă durată şi datorită unei secreţii mari de insulină, ca răspuns al organismului în faţa zahărului în exces, glicemia va scădea brusc şi veţi simţi din nou o senzaţie acută de foame.


  • Nu mâncaţi suficiente proteine

Proteinele, “cărămizile” organismului,  au rolul important de a asigura menţinerea îndelungată a senzaţiei de saţietate, deoarece în procesul de digestive au nevoie de mai mult timp pentru a se descompune și pentru a fi asimilate de organism, în comparație cu alte clase de nutrienți. De asemenea, stabilizează nivelul glicemiei, diminuând astfel pofta de mâncare. Ouăle, pieptul de pui şi curcan, muşchiul de vită şi porc, peştele, lintea, fasolea, ciupercile, brânza proaspătă vă  vor ajuta să ţineţi mult mai bine foamea sub control.


  • Nu mâncaţi grăsimi sănătoase

Alături de proteine, grăsimile sănătoase (nesaturate) sunt direct responsabile de senzaţia de sațietate. Consumaţi zilnic ulei de măsline în salate, avocado, nuci, alune sau migdale, în porţii potrivite (20- 30g pe zi).


  • Nu dormiţi suficient

Un somn de mai puţin de 7 ore pe noapte poate schimba echilibrul hormonilor responsabili cu senzaţia de foame (leptina şi grelina) într-un mod care vă determină să mâncaţi mai mult şi la ore nepotrivite. Oboseala cronică duce spre consumul de alimente care au multe calorii și multe grăsimi.


  • Consumul de alcool

Alcoolul stimulează apetitul şi predispune la consumul de alimente bogate în calorii. Alegerea bună e să consumaţi o porţie de alcool cu trei porţii de apă alături şi doar după ce aţi mâncat. 


  • Luaţi anumite medicamente

Anumite medicamente vă pot influenţa apetitul. Printre ele se numară cele care sunt utilizate pentru a trata depresia sau tulburările de dispoziție, antihistaminice, antipsihotice și corticosteroizi.


Oricare ar fi motivele care te fac să-ţi fie foame mereu, acestea pot fi tratate sau ţinute sub control, cu condiţia să fie identificate corect! Hidratarea, somnul suficient, adoptarea unei diete sănătoase alcătuită din combinaţii potrivite pentru fiecare masă rezolvă în numai câteva zile problema senzaţiei permanente de foame.