office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 41, Decembrie 2016


Coxartroza
Fericirea EXISTĂ într-o relaţie! Iată cele 5 secrete!
Fructe şi legume congelate?

Fructe şi legume congelate?

 

Autor: Mariana Chelariu, Nutriţie şi Dieteticǎ

 

Legumele şi fructele congelate nu doar cǎ nu îşi pierd  nutrienţii esenţiali, ci, deoarece timpul de la recoltare pânǎ la congelare este foarte scurt, valoarea lor nutritivǎ este foarte bine conservatǎ şi pot fi uneori mult mai hrǎnitoare şi mai bogate în nutrienţi decât cele  proaspete (dar de import).

 

Aşadar, nu mǎ refer la cele proaspǎt culese din grǎdini sau cele din producţia localǎ pe care le gǎsim în pieţe, ci la cele de pe rafturile magazinelor, care sunt culese înainte sǎ fie coapte, deci un minus la nutrienţi, apoi transportate multi kilometri, unele tratate cu substanţe chimice, apoi mai stau câteva zile pe rafturi pânǎ sunt cumpǎrate şi consumate. În acest moment, nu mai au valoarea nutritivǎ pe care ar trebui sǎ o aibǎ.

 

În plus, legumele congelate ne ajutǎ sa economisim timp, fiind deja curǎţate şi gata pentru a fi preparate, fǎrǎ a fi nevoie de decongelare. Chiar se recomandǎ prepararea legumelor în stare congelatǎ, pentru a-şi pǎstra proprietǎţile nutritive.

Este foarte important ca temperatura la care sunt pǎstrate legumele şi fructele congelate sǎ fie constantǎ pe toatǎ perioada conservǎrii. Dacǎ sunt decongelate şi apoi recongelate, se poate declanşa înmulţirea unor microorganisme. Temperatura la care ar trebui ţinute în congelator este de -18 grade Celsius.

 

Unele legume  nu pot fi congelate, din cauza aportului crescut de apǎ: ridichile, castraveţii şi salatele.

 

Ştiaţi cǎ:

▪Afinele sunt  pe primul loc în topul fructelor care nu îşi pierd proprietǎţile prin congelare. Afinele  îşi pǎstreazǎ flavonoidele, compuşi chimici cu activitate antioxidantǎ, antimicrobianǎ, anticanceroasǎ şi antiinflamatorie, prevenind cancerul şi bolile de inimǎ.

▪Mazarea este una dintre legumele care îşi pǎstreazǎ aceeaşi texturǎ şi acelaşi gust precum varianta proaspatǎ. În plus, chiar şi dupǎ pǎstrarea ei la congelator timp de un an, îşi pierde doar o zecime din cantitatea de vitamina C, nivelul de antioxidanţi crescând.

 

Cum gǎtim legumele congelate?

 

▪la aburi, nu fierte – ca sǎ le pǎstrǎm nutrienţii.

▪bine asezonate –  deoarece nu au un gust atât de puternic ca şi cele proaspete, pentru o savoare mai pronunţatǎ, e bine sǎ le asezonǎm cu condimente diverse.

▪se adaugǎ în diverse mâncǎruri la final -  se gǎtesc foarte repede

 

Iarna,  când varietatea de legume proaspete scade, e indicat sǎ mâncǎm  mai degrabǎ legume congelate şi nu din afara sezonului.

 

Mariana Chelariu, Nutriţie şi Dieteticǎ

Iaşi, Str. General Berthelot, Nr. 4, Et. 2, Cam. 4

www.marianachelariu.ro

0728.082.951