office@branche.ro       0727.340.355      0752.120.726

Branché Nr. 46, Mai 2017


Cum să evitaţi agravarea afecţiunilor cardiace pe timpul verii
Poziția picior peste picior este nocivă
Revista Branché, mai 2017
Când trebuie făcut examenul endocrinologic?
Tehnologia de vizualizare 3D Crisalix în chirurgia estetică
Educaţia nutriţională la copii şi adolescenţi
Urzica vie, planta care purifică organismul
Mănăstirea Jitianu

Educaţia nutriţională la copii şi adolescenţi

Autor: Mariana Chelariu, Nutriţie şi Dieteticǎ

 

Într-un mediu plin de reclame şi tentaţii, dobândirea obiceiurilor alimentare sănătoase ar trebui să reprezinte o prioritate a părinţilor, pentru buna creștere și dezvoltare a copilului și viitorului adult. Mai jos, vă propunem câteva sugestii pentru o bună educaţie nutriţională:

 

       Îngrijiţi-vă de prezentarea alimentelor!

S-a stabilit că atracția pentru fructe crește atunci când sunt amplasate atractiv mai multe într-un vas frumos, aşezate la îndemână, în zonele de interes, ca de exemplu pe biroul din cameră sau pe măsuţa din faţa televizorului.

 

       Puneţi în prim plan alimentele sănătoase!

Dulciurile, chips-urile, sucurile nu trebuie să fie în prima linie din rafturile dulapului sau frigiderului dumneavoastră. Puneţi în prim plan fructele proaspete, oleaginoase, seminţele şi lactatele.

 

       Nu recompensaţi cu alimente dulci!

Alimentele dulci nu vor fi prezentate sub formă de recompensă pentru o sarcină reuşită, un comportament lăudabil sau pentru simplu fapt de a fi mâncat tot din farfurie.

 

       Utilizaţi “mici” trucuri la gătit!

Cel mai greu lucru este de a-i determina să mănânce diverse legume, mai ales în condiţiile în care nu aţi fost perseverenţi după primele refuzuri. Fiţi subtili şi inventivi: în clasicul piure de cartofi introduceţi treptat dovlecelul şi ţelina. Diferenţa de gust va fi greu de sesizat, în schimb beneficiile vor fi mari. Creşteţi atractivitatea ornând farfuria cu ardei gras roşu sau batonaşe de morcov crud.

 

       Găsiţi o modalitate de a nu fi refuzaţi!

În locul întrebării clasice: “Vrei să bei un pahar cu lapte cald în seara asta?”, încercaţi, mai degrabă, să le daţi posibilitatea de a alege. Sunt indicate formulele de genul: “Ce să-ţi pun lângă sandwich, un pahar cu lapte cald sau o cutie cu iaurt?” Este mai puţin firesc să vă respingă.

 

       Evitaţi constrângerile şi restricţiile severe!

Constrângere copiilor pentru a consuma fructe şi legume, poate determina o aversiune a acestora fațǎ de această grupă alimentară. De asemenea, restricțiile severe ale alimentelor tip „junk-food”, care conțin foarte multe calorii, provenite în special din grăsimi nesănătoase și adaos de zaharuri, accentuează dorinţa de a le consuma. Copiii trebuie învăţaţi să le servească moderat şi ocazional, suficient cât să-şi satisfacă pofta şi curiozitatea.

 

Important este să fiţi perseverenţi, subtili şi nu agresivi. Cheia reuşitei este răbdarea. Rezultatul merită!

 

Mariana Chelariu, Nutriţie şi Dieteticǎ
Iaşi, Str. General Berthelot, Nr. 4, Et. 2, Cam. 4
www.marianachelariu.ro 0728.082.951